divendres, 7 de febrer del 2014

CONTE: “EL NIN PETIT



Conte de Heles Buckelin (“Creatividad” de M.Sorín Ed Labor -Barcelona 1992):

Hi havia una vegada un nin que va començar a anar l’escola.
Un matí, la mestra digué:
- Avui farem un dibuix.
-¡Què bé! – va pensar el nin.
Li agradava dibuixar i podia fer de tot: vaques, trens, gallines, lleons, vaixells.... I va començar a dibuixar, però la mestra va dir:
- Esperau, encara no he dit el que heu de dibuixar! Avui dibuixarem flors.
-Què bé! – va pensar el nin.
Li agradaven les flors i va començar a dibuixar flors molt boniques amb els seus llapisos de colors. 
Però la mestra va dir:
-¡Jo us ensenyarè com, esperau un moment!
-I agafant un guix, va pintar a la pissarra una flor vermella amb una tronc verd.
Ara –va dir la mestra – podeu començar.
El nin va mirar la flor que havia fet la mestra i la va comparar amb les que ell havia pintat. Li agradaven més les seves, però no ho va dir. Va girar el full i dibuixà una flor vermella amb una tronc verd, tal com la mestra ho havia indicat.
Un altre dia la mestra va fer el mateix amb una figura de plastilina que havien de fer els alumnes.
Molt aviat el nin va aprendre a esperar que li digueren el que i com havia de treball i fer les coses iguals a les de la mestra. No va tornar a fer res més ell tot sol.
Va passar el temps i el nin i la seva família es van anar a una altra ciutat, on el petit hagué d’anar a una altra escola.
El primer dia de classe, la mestra digué:
- Avui farem un dibuix.
- Qué bé!- va pensar el petit i va esperar a què la mestra li digués el que havia de fer; però ella no va dir res. Només caminava per l’aula, mirant el que feien els nins. Quan va arribar al seu costat, li va dir: - No vols fer un dibuix?
-Sí – va contestar el petit- però: què he de fer?
-Pots fer el que tu vulguis- digué la mestra.
- Amb qualsevol color? – va demanar el nin.
- Amb qualsevol color! – va respondre la mestra.
Si tots fessin el mateix dibuix i emprassin els mateixos colors, com sabri jo el que ha fet cadascú?
El nin no va contestar res i baixant el cap, va dibuixar una flor vermella amb un tronc verd.



1 comentari:

  1. Una manera prou clara de donar una visió del que és una educació "castradora", malgrat que avui dia crec que els mètodes d'educació de "subdits" són força més sofisticats.

    Una abraçada

    ResponElimina