Conte de Heles Buckelin (“Creatividad” de M.Sorín Ed Labor -Barcelona 1992):
Hi havia una
vegada un nin que va començar a anar l’escola.
Un matí, la
mestra digué:
- Avui farem
un dibuix.
-¡Què bé!
– va pensar el nin.
Li agradava
dibuixar i podia fer de tot: vaques, trens, gallines, lleons,
vaixells.... I va començar a dibuixar, però la mestra va dir:
- Esperau,
encara no he dit el que heu de dibuixar! Avui dibuixarem flors.
-Què bé! –
va pensar el nin.
Li agradaven
les flors i va començar a dibuixar flors molt boniques amb els seus
llapisos de colors.
Però la
mestra va dir:
-¡Jo us
ensenyarè com, esperau un moment!
-I agafant un
guix, va pintar a la pissarra una flor vermella amb una tronc verd.
Ara –va dir
la mestra – podeu començar.
El nin va
mirar la flor que havia fet la mestra i la va comparar amb les que
ell havia pintat. Li agradaven més les seves, però no ho va dir. Va
girar el full i dibuixà una flor vermella amb una tronc verd, tal
com la mestra ho havia indicat.
Un altre dia
la mestra va fer el mateix amb una figura de plastilina que havien de
fer els alumnes.
Molt aviat el
nin va aprendre a esperar que li digueren el que i com havia de
treball i fer les coses iguals a les de la mestra. No va tornar a fer
res més ell tot sol.
Va passar el
temps i el nin i la seva família es van anar a una altra ciutat, on
el petit hagué d’anar a una altra escola.
El primer dia
de classe, la mestra digué:
- Avui farem
un dibuix.
- Qué bé!-
va pensar el petit i va esperar a què la mestra li digués el que
havia de fer; però ella no va dir res. Només caminava per l’aula,
mirant el que feien els nins. Quan va arribar al seu costat, li va
dir: - No vols fer un dibuix?
-Sí – va
contestar el petit- però: què he de fer?
-Pots fer el
que tu vulguis- digué la mestra.
- Amb
qualsevol color? – va demanar el nin.
- Amb
qualsevol color! – va respondre la mestra.
Si tots
fessin el mateix dibuix i emprassin els mateixos colors, com sabri jo
el que ha fet cadascú?
El nin no va
contestar res i baixant el cap, va dibuixar una flor vermella amb un
tronc verd.
Una manera prou clara de donar una visió del que és una educació "castradora", malgrat que avui dia crec que els mètodes d'educació de "subdits" són força més sofisticats.
ResponEliminaUna abraçada