dissabte, 3 de maig del 2014

Apunts Nietzsche (Faltes d'ortografia) i vídeos explicatius filosofia de Nietzsche.

Apunts de Nietzsche per segon de batxiller i la selectivitat. Malauradament té faltes d'ortografia i no el puc
corregir ara.
Videos incorporats en forma d'explicació.



1Vitalisme: Posisio filosofica que creu que la vida es ireductible ares que estigui exterior a ella, com la raó o deu.

2Concepció dionísiaca de l'esxistencia: Interpretació positiva de tot alló fosc, canviant i irracional. Completament enforntat a una posissio estrictament apolinia, per a Nietzsche es basa en no oblidar qui es un.

3Cristianisme: Platonisme per al poble. Moment en el que les idees decadents d'un grup reduit de filosofs se transefereixen a tot el públic, els valors de les quals estan en contra de la vida.

4Platonisme: Platonisme es tot creená o teoria que seprara la realitat en dos mons, un canviant, sensible i subbjectiu, i un altre estable, estàtic i objectiu. El platonisme es una filosofia profundament enfrontada a la vida, darrera la qual estan els homes febles.

5
5.1 Crítica a la idea de coneixement: Per a Nietzsche la funció del pensament crea ficció i d'aquetsa manera també ho fa l'idea de coneixement que es una ficcio creada per l'home. Per a Nietzsche se'ns ha oblidat que l'idea de veritat es només un cncepte i per tant una ficció més.

5.2 Crítica al pensament concepcional: El concepte i el pensament conceptual neixen a partir del fet en que es pot reduir una serie de fenomens a un perque que guraden una semblança i similitut comunes. Per a Nietzsche no existeixen les essenciés ja que són un invent i per tant le pensament cpnceptual preten reduir tota la realitat a una serie de conceptes igualadors a l'hora de inconrrectes.

5.2.1La mètafora per a Nietzsche es millor que el concepte, doncs, el concepte no engloba les diferencie que implica al món i la realitat de l'esdevenir. La metafora siuferia la qual cosa per a l'autor o els artistes que no empren un llenguatge conceptual sinó metaforic estarien més proxims a la realitat que la filosofia o la ciència.

5.3Crítica a la objectivitat i lleis de la logica: Es creu que es pot tenir un pensametn objectiu de la realitat perque es creu que la realitat ho compleix les lleis de la lògica a les quals està sotmesa a la raó. Per a Nietzsche la raó es un invent huma al igual que l'objectivitat, la realitat es irracional i no té explicacions lògiques per a l'autor.

Tant les lleis naturals com les matemàtiques són invencions humanes que pretenen explicar els fenomens. No hi ha fenomens necesaris.


5.4Crítica a l'objectivitat de coneixement: Per a Nietzsche no existeixen veritats objectives. Per a ell tot coneixmenet es una ineterpretació subjectiva que els homes fan de la realitat, es el que es coneix com perspectivisme.

6.1Crítica a la metafísica: La metafísica es un invent decandent que apareix en el segle V abans de crist i suposa un rebuitg al món de l'aparença tinisiac que realment configura la realitat.


6.2Crítica al cristianisme: El cristianisme es l'extrapolacio al poble del poble dels valors platonics anti vitals. De la mateixa manera que el platonisme, elcristianisme crea un món a part, menysprea el cos i la vida i fonamenta els valors de la moral d'esclaus. A més a més fonamenta una de les coses més decadents per a Nietzsche el sentiment de culpabilitat, la culpa.

6.3Crítica a la moral tradicional:

Punto 1: No existeixen valors objetius universals: Per a Nietzsche la relitat es esdevenir , per tant no hi ha res estable i absolut que sigui veritat, per tant tots els valors són relatius, no hi ha realitat absolutes que fonemntin aquest valors.

Punto 2: Els valors occidentals tradicionals són antivitals, els valors que han imperat occident estan clarament enfrontats a l'instint biologic i vital, oposats al sexe, oposats a la violencia, oposats al i a la vida.

Punt3: Moral d'esclaus i moral de senyors: La moral d'esclaus es deve l'imperant després d'una revolta dels escalus, en la qual se canvien les persepcions per justificar la debilitat, invertint el concpete de bé i mal en valors no egoistes, per a Nietzsche la bona moral es la moral de senyors, en aquesta moral triomfa la violncia la sensualitat el cos , la aventura, el canví i l'alegria.


6.4Crítica als conceptes de culpa, pecat i mala conciència: Aquest conceptes abarrants són una creació per controlar els homes forts i per fer sentir malament aquells que cometen algun errosr perque creuen que son culpables i han d'obeir un ordre superiro a ells.

7 El Principi del canví, la mort de deu: La mort de Deu es un fenomen que es produeix segons Nietzsche el segle XIX en que tots els valors han mort, la raó, el mateix Deu, res no te raó, per a Nietzsche tots som responsables de la mort de Deu, tots l'hem matat. Aquest fenomen es genial per a Nietzsche ja que davant de la l'activització dels valors h ha una oportunitat d'establir-ne de nous, la mort de Deu porta al Nihilisme.


8El Nihilisme:

8.1DECADENTE: Es el nihilisme que nega la vida, propi del cristianisme i del platonisme en canvi d'un món inventat superior.


8.2 PASSIU: Es el nihilisme el qual sentre una vegada se compren que no existeix un sentit i unes varietats a la vida, que tot es un invent, aix´p genra desesperació i porta al suicidi o tristesa absoluta de la persona.

8.3 ACTIU: El nihilisme se produeix quan la persona que compren que no existeix cap fonament o sentit en la vida s'alegra ja que ell ara es lliure de tote les barreres que l'impedien ser lliure, i aixi pot contruir la seva vida aixi com ell vulgui en un constant aventura d'alegria, de senualitat, de viloencia, de joc, de canvi contant, tot alló del que tene por els febles i decadents.


9 L'últim home: L'últim home per a Nietzsche es el nihilista passiu, propi del segle XIX en que ell vivia, que precedeix a l'arribada del superhome, que es l'home que compren de manera positiva el caracter dionistiac de l'existencia, l'últim home es un home decadent, infeliç perque no troba fonaments logics insostenibles que justifiquen la seva vida.


10 Superhome: El superhome es el nihilista actiu, el nihilista que s'alegra de ña realitat i logica irracional sense sentit, crea jugant i disfrutant la vida.

10.1Tres transformacions: Per a Nietzsche hi ha 3 formes que decideixen l'existencia i es configura en els valors.

1La primera forma de l'expirit es le camell. El camell diu “he de...” , aixó significa que vassen la seva vida en els deures inventats per altres o per ell mateix amb els qulas la seva vida té un senit peró el condemna a la mort en vida, el constan obeir.

2El lleó es la segona forma de l'espirit per a Nietzsche. El lleó diu “jo soc lliure de...”. Aixó siginifica que el lleó comença a netendre la manca de sentit que pateix la seva vida, en aquest aspecte comença a rebutjar tot alló que e sotmeti de manera progressiva fins que es deve totalment lliure després d'una lluita amb el drac de la moral i de la mala conciencia que habita en el seu cor.

3El nin es la tercera traformació de l'espirit per a Nietzsche, el nin diu “jo soc lliure per a...”. En aquest aspecte el lleó ja ha vençut el drac de la moral, el nin recupera la inocencia ja que no compren el fets desde el be i el mal, sinó que es limita a crear, acrear realitat, il·lusió, mentira, engany.... , i en constant jugar, no rebutja el cos ni els instints, sinó que els veu com a valors positius per a la propia vida: el sexe, la violnecia, la luxuria, l'alegria, l'abundancia..., ets estaa favor de la diferencia entre uns i altres i dels sentiment de superioritat que deriva de l'orgull i potencia que li ofereix el seu gaudiment per la llibertat i la vida, per exemple per a Nietzsche un rodamón estaria per damunt del be i del mal i també per damunt de tots nosaltres que feim feina, feim rics a latres coses que no ens agraden per comprar cosases que no necesitam, per agradar a persones que no ensa garaden, peruq tenim una vida decadent i pobre basada en el consum i en la cerca d'un sentit. El nin esta a favor del poder i la força, el qual nomès tene acces esl espirits valents per sentir, per patir, per ser lliures.

11 L'etern retorn: Imagina per un moment que com es creia en la física de l'época en que Nietzsche va viure, es creu que el temps es infinit, pero no aixi la materia, per la qual cosa hi ha una quantitat determinada de permutacions, es a dir de combinacions entre atoms, per la qual cosa en aquest precis instant en que estas llegint aixó, aixó pasara i pot ser ha pasat milers i milers de vegades al llarg del infinit del univers.

Imagina per un moment que un dimoni dolent et diu a l'oida que tote les accions qe has fet i faras a la teva vida se repetiran constantment milers i milers de vegades i que pasaras per la mateixa vida decadent o alegre i la gauidiras o l'odiaras constantment, tenint una mateixa via sempre. Amb aquest idea Nietzsche preten dir-nos que hem de aprofitar la vida no peruqe sigui una sino perque aquets acció de menys preu o apreciació a la vida se repetira constantment i es la nostra responsabilitat fer uqe la nostra vida sigui marivillosa i ple d'idees ja que només tenim una.


12 La voluntat de poder: Per a Nietzsche la voluntat de poder es una voluntat a la qual esta sotmes tot fenomen de la realitat que preten imposar-se a la resta de fenomens, ho podem veure en els animals com el lleó i també en els humans, per tant la realitat no persegueix cap mena de progrés sinó de lluita de forçes, la volunt de poder es doncs el desitj de ser més.

VIDEOS




1 comentari:

  1. Prou interessant. Em queda per mirar-me bona part dels vídeos, pero ho vull fer amb calma abande mori de sobredosi... ;)

    Hi ha coses que veig prou clares i en que estem d'acord com el que diu sobre el platonisme i la lògica o tot el que afirma sobre el raonament i la ficció. Però n'hi ha d'altres que no veig clares, segurament perquè no les he entès prou bé, com el tema de les metàfores, potser perquè el meu coneixement científic té molt de conceptual i de precís.

    Seguiré veient els vídeos.

    Per cert aquest, color de lletra junt amb el color del fons fan el text il·legible si un no el selecciona amb el ratolí.

    Una abraçada.

    ResponElimina